dimarts, 10 de gener del 2012

twitter

El Twitter es defineix a ell mateix com una xarxa d'informació en temps real que permet connectar-se a assumptes que siguin del nostre interès.
A nivell pràctic podem definir aquest programa com una xarxa social amb un format de "microblogging" que permet als usuaris que estan registrats, enviar i rebre missatges de text (amb una llargària màxima de 140 caràcters) que s'anomenen "tweets". Els tweets dels usuaris es poden seguir mitjançant la opció de subscriure's com a seguidor.
Els usuaris poden per tant, crear tweets, publicar els que rep (acció que s'anomena "retwittejar" ), subscriure's a altres usuaris i per tant rebre les actualitzacions dels seus tweets, i finalment contestar directament als autors de qualsevol dels tweets.

En aquest bloc m'interessa remarcar els usos educatius dels programes que treballem.
En el cas del Twitter, els usos que permet en l'entorn educatiu, entre d'altres recursos i propostes, són:

Recursos dels mestres:

- Seguir portals i persones que aportin informació rellevant en matèria educativa.
- Compartir amb estudiants i altres mestres recursos publicats al web.
- Distribuir informació de valor educatiu.
- Conformar comunitats o grups virtuals d'interessos comuns que substitueixin les llistes de correu electrònic.
- Seguir les publicacions dels assistents de conferències o seminaris que resumeixin el que està tenint lloc.
- Crear grups d'estudiants que afavoreixin el seu seguiment.
- Fer públics els projectes que es realitzin en els centres educatius i en altres àmbits d'interès.
- Publicar un resum de les idees principals desenvolupades a una classe de manera que els alumnes puguin reflexionar, plantejar els seus dubtes, completar la informació...
- Determinar els coneixements previs sobre qualsevol tema que es vulgui tractar a classe.
- Enviar preguntes prèviament a un examen perquè els alumnes les responguin i creïn entre tots un resum de la matèria, i per tal que els conceptes s'interioritzin millor.
- Retroalimentar les aportacions que facin els alumnes.
- Recordar tasques pendents.
- Distribuir la feina entre els alumnes.
- Demanar als alumnes que a partir del programa segueixin els enllaços més compartits en notícies actuals.
- Fomentar el desenvolupament de les capacitats de selecció, síntesi i resum.
- Realitzar una pluja d'idees.
- Promoure la creació de tweets en diferents llengües.
- Incidir en la creació d'enquestes (que poden realitzar-se amb l'ajuda del programa POLL Pigeon)
- Calendaritzar les activitats a realitzar durant el trimestre.
- Compartir enllaços d'interès: Butlletins informatius d'institucions educatives...
- Difondre qualsevol tipus d'informació relacionada amb el grup classe que pugui resultar adequada i interessant.

Recursos per als estudiants:

- Formular preguntes sobre la matèria que posteriorment siguin resoltes per altres companys/es de classe.
- Realitzar reunions virtuals per a fer tasques col·laboratives.
- Compartir recursos i publicacions.
- Crear un grup d'intercanvi d'interessos comuns.
- Practicar una llengua estrangera amb nadius registrats al Twitter.

 Alguns dels recursos útils que ofereix aquesta eina per tal de poder fer possible els usos descrits anteriorment són:
La creació de grups virtuals a través de la seva categorització amb hastags, per exemple: #mestresGTIC.
Agrupar conceptes, de la mateixa manera, a través de hastags, per exemple:
Possibilitat de consultar els enllaços més compartits, i classificats segons temàtica a través de TweetMeme.

 A la pàgina web que he indicat al començament també hi ha informació interessant en referència a experiències educatives concretes, o exemples d'usuaris de Twitter relacionats amb educació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada